مشعل گازي وسيله اي مكانيكي است كه با تركيب هوا و سوخت هايي نظير گاز، گازوئيل و مازوت، انرژي سوخت را به انرژي حرارتي تبديل مي كند و يكي از اصلي ترين تهيزات موتورخانه مي باشد. عوامل اصلي تشكيل شعله در مشعل ها شامل هوا، سوخت و جرقه مي باشد كه هر يك از اين عوامل اگر وجود نداشته باشند شعله تشكيل نمي شود. تامين هوا در مشعل ها مي تواند از نوع طبيعي يا اجباري باشد.

وظيفه اصلي مشعل تامين گرمايش است كه بيشترين مورد مصرف آن در موتورخانه ها و ايجاد شعله در بويلرها مي باشد. گرمايش در مشعل ها با پاشش سوخت و تركيب آن با هوا و جرقه ايجاد مي شود و بصورت شعله به درون ديگ هدايت مي شود.

 

مشعل صنعتي

يكي از قسمت هاي مهم در كوره هاي صنعتي، مشعل صنعتي مي باشد. اين مشعل ها بر اساس سوخت مصرفي و ساختار طراحي آن به انواع مختلف تقسيم بندي مي شوند. از پركاربردترين انواع مشعل هاي صنعتي مي توان به مشعل هاي سرعت بالا، سرعت متوسط، شعله مسطح و راديانت تيوب اشاره كرد. مشعل هاي صنعتي با توجه به سوخت مصرفي آن ها به نمونه هاي گازسوز، گازوئيل سوز، مازوت سوز، چندگانه سوز و دوگانه سوز تقسيم بندي مي شوند.

مشعل هاي صنعتي از لحاظ نوع كاركرد آن ها، در سه دسته تك مرحله، دو مرحله و مدولار جاي داده مي شوند. در ساختار اين گونه مشعل ها از سيستم تامين هوا، سيستم تامين سوخت، سيستم هاي ايمني، اجزاي الكترونيكي، اجزاي مكانيكي و سري احتراق استفاده شده است.

 

انتخاب مشعل مناسب از ديگر نكات مهمي است كه بايد به آن توجه داشت. از جمله موارد تاثيرگذار در انتخاب مشعل، انتخاب نمونه اي است كه از سايز متناسبي برخوردار باشد. معياري كه براي انتخاب سايز مشعل مورد استفاده قرار مي گيرد، افزودن ۱۳ درصد به قدرت مشعل به ازاي هر هزار متر ارتفاع از سطح دريا مي باشد.

تبديل سوخت به انرژي گرمايي در مشعل ها به سه روش فشاري، فشار بخار يا فشار هوا و فشار ضعيف هوا صورت مي گيرد. در روش فشاري، سوخت با استفاده از فشار يك تلمبه وارد مخزن مورد نظر شده و هوا نيز از اطراف وارد آن مي شود. در روش دوم، سوخت با استفاده از فشار هوا يا فشار بخار وارد مخزن مي شود. روش سوم، كامل ترين نوع مشعل شناخته مي شود. مشعل هايي كه از روش سوم در ساختار آن ها استفاده شده است، به دو دسته مشعل با فشار كم و مشعل با فشار زياد تقسيم بندي مي شوند.

 

مشاهده ليست قيمت انواع مشعل در لينك روبرو : مشعل