رادياتور خودرو چيست و چگونه كار مي كند؟


رادياتور شما بخشي جدايي ناپذير از سيستم خنك كننده اتومبيل يا كاميون شماست. اين اجازه مي دهد تا گرماي بسيار زياد توليد شده توسط موتور شما با سهولت بيشتري در هوا پخش شود و موتور را در دماي مطلوب خود روشن نگه دارد.

مشكل رادياتور شما مي تواند براي عملكرد كلي ماشين ، كاميون يا SUV شما يك مشكل بزرگ باشد. اگرچه اصول عملكرد رادياتور خودرو كاملاً ساده است ، اما در صورت مشكلي با رادياتور خود مي توانيد از جزئيات بسيار خوبي مطلع شويد.

قبل از اينكه به هر چيز پيچيده تري برسيم ، بياييد با اصول اوليه شروع كنيم. رادياتور در قسمت جلوي موتور خودرو يا كاميون شما ، پشت مشبك قرار دارد. به يك قاب بزرگ فلزي به نام تكيه گاه هسته رادياتور متصل مي شود. اين ، به نوبه خود ، به قاب وسيله نقليه متصل مي شود. رادياتور معمولاً توسط يك جفت براكت در بالا متصل مي شود و بر روي مجموعه اي از بوشهاي لاستيكي در پايين قرار مي گيرد.

رادياتور خود از تعدادي لوله تشكيل شده است كه از طريق آنها مايع خنك كننده جريان مي يابد. لوله ها بين دو مخزن قرار دارند كه در ورودي و خروجي خنك كننده را نگه مي دارند. باله هايي كه در هسته رادياتور به اين لوله ها متصل شده اند ، گرما را به هوا منتقل مي كنند (از اين رو نام آن است).

اينها مي توانند از انواع مختلف فلزات رسانا ساخته شوند كه با تعداد مناطق مختلف خنك كننده يا هسته هاي مختلف طراحي شده اند و داراي الگوهاي مختلف جريان خنك كننده هستند كه همگي داراي مزايا و معايب خاص خود هستند (اما اجازه ندهيد از خود پيش بياييم).


فرآيند خنك سازي با ارسال مايع خنك كننده به موتور توسط پمپ آب آغاز مي شود. مايع خنك كننده دور سيلندرها مي چرخد ​​و مقداري از گرماي حاصل از احتراق و اصطكاك موتور را مي گيرد.

سپس خنك كننده گرم شده از طريق شلنگ بالايي رادياتور وارد رادياتور مي شود و از طريق لوله هاي رادياتور پنلي عبور مي كند و گرما را مي گيرد. سپس گرما از لوله ها به داخل باله ها منتقل مي شود و گرما در هوا پخش مي شود.

با حركت خودرو به جلو هوا از طريق مشبك به رادياتور مي رسد ، اما يك فن برقي اين روند را تسريع مي كند. سرانجام خنك كننده خنك شده به موتور برمي گردد تا سفر خود را تكرار كند.

رادياتورهاي خودرو از چه ساخته شده اند؟


رادياتورها را مي توان از تعداد زيادي مواد مختلف ساخت. هر يك از اين ساخت و سازها مزايا و معايب خاص خود را دارند. متداول ترين مواد مورد استفاده مس يا برنج ، آلومينيوم و پلاستيك است.

 

رادياتورهاي مسي و برنجي


رادياتورهاي قديمي عمدتا از مس و برنج ساخته مي شدند. به اين دليل كه مس دومين فلز مناسب براي انتقال گرما است. چرا از بهترين هادي گرما استفاده نمي كنيم؟ زيرا اين نقره اي خواهد بود و كل رادياتور ساخته شده از نقره بسيار گران خواهد بود و هيچ كس واقعاً آن را نمي بيند. مس به مخازن تبديل شود دشوار است ، بنابراين آنها معمولاً از برنج ساخته مي شوند (كه اتفاقاً پنجمين رساناي برتر در بين فلزات است). مخازن برنجي توسط لحيم سرب به لوله هاي مسي متصل مي شوند.

مخازن مس در خنك سازي كارآمد بودند اما بسيار سنگين بودند. مس همچنين دچار خوردگي مي شود (به هر سكه سبزي كه به آن برخورد كرده ايد يا مجسمه آزادي براي اين موضوع فكر كنيد). اگرچه با نقاشي رادياتور مي توان بر اين مسئله فائق آمد. مشكلات جزئي اين رادياتورهاي جديدتر از طريق لحيم كاري برطرف مي شود. اين امر در مقايسه با موارد اخير ترميم آنها را آسان تر مي كند.

رادياتور آلومينيومي


بسياري از خودروسازان در سال هاي اخير به سمت رادياتور آلومينيومي رفته اند ، حتي اگر آلومينيوم به اندازه مس گرما را هدايت نمي كند. چرا آنها رادياتورها را از ماده اي كه در انتقال حرارت بدتر است ، توليد مي كنند؟ خوب ، آلومينيوم بسيار سبك تر از مس و برنج است.

رادياتور فندكي به معني اتومبيل يا كاميون سريعتر يا كم مصرف تر (بسته به نوع استفاده) است. علاوه بر اين مزيت ، در انتقال حرارت نيز بسيار خوب است. آلومينيوم بعد از نقره ، مس و طلا چهارمين فلز رسانا است (كه به همان دليل نقره در رادياتورها استفاده نمي شود).

رادياتور آلومينيومي نشان دهنده سازش در كاهش وزن ، اما همچنين كمي كاهش يافته (اما هنوز هم بسيار موثر) انتقال گرما است. ثابت شده اين سازشي است كه بسياري از خودروسازان مايل به انجام آن هستند.

رادياتور پلاستيكي


بسياري از خودروسازان در رادياتورهاي خود از پلاستيك استفاده مي كنند ، اما از آنها به عنوان "رادياتور پلاستيكي" ياد مي كنند ، كه ممكن است كمي اين موضوع را گيج كند. لوله ها و باله ها هنوز از فلز ، مس يا آلومينيوم ساخته شده اند ، اما مخازن از پلاستيك ساخته شده اند. پلاستيك بسيار سبك است ، اما انتقال گرما كمي را ارائه مي دهد. ماده اصلي ، مس يا آلومينيوم ، مزايا و معايب ذاتي آن فلز را ارائه مي دهد.

يك مشكل پلاستيك اين است كه به گرما و همچنين فلز پاسخ نمي دهد. با گسترش و انقباض با گرمايش و سرمايش ، مي تواند ترك هايي ايجاد كند كه در نهايت منجر به نشت مي شود. گرماي بيش از حد حتي مي تواند باعث ذوب و تغيير شكل مخازن شود. از طرف ديگر ، فلز مي تواند دچار خوردگي شود ، در حالي كه پلاستيك اين كار را نمي كند.

آيا بيشتر هسته هاي رادياتور به معني خنك سازي بهتر هستند؟


هر لايه از لوله ها و پره ها در رادياتور به عنوان يك رديف يا هسته شناخته مي شود. ممكن است در مورد برخي رادياتورهاي دو ، سه يا حتي چهار هسته اي شنيده باشيد. همچنين ممكن است شنيده باشيد كه هسته هاي بيشتر به معناي خنك شدن بهتر است. آيا واقعيت دارد؟

در اصل ، بله ، هسته هاي بيشتر به معناي سطح بيشتري براي فرار گرما و به نوبه خود خنك شدن بهتر است. همانطور كه گفته شد ، درست مثل اين كه از كدام ماده استفاده شود ، با جزئيات بررسي اين مسئله كمي پيچيده تر مي شود. در واقع ، مصالح ساختماني مي توانند در اين محاسبات نقش داشته باشند.

همانطور كه قبلاً ذكر شد ، هسته هاي بيشتر به معناي سطح بيشتري براي پخش گرما از هواي خنك تر هستند. هوايي كه به هسته چهارم مي رسد ، به هر حال به اندازه هوايي كه از هسته هاي ديگر عبور مي كند خنك نيست و نمي تواند گرماي زيادي را به خود اختصاص دهد. دليل آن اين است كه هسته ها از جلو به عقب به صورت لايه اي چيده شده اند. تا رسيدن هوا به آن رديف چهارم ، در حال حاضر توسط سه قبلي گرم شده است.

رادياتورهاي آلومينيومي در واقع مي توانند سطح آنها را افزايش دهند بدون اينكه ضخامت آنها خيلي زياد شود. به اين دليل كه آلومينيوم از مس قويتر است. اين استحكام بيشتر باعث مي شود كه لوله هاي آلومينيومي بدون ضخيم شدن ديواره هاي آنها گسترده تر شوند و لوله ها از پره هاي بيشتري در هر اينچ پشتيباني كنند. با اين مزايا ، يك رادياتور آلومينيومي دو رديف مي تواند گاهي بهتر از رادياتور مسي چهار رديف ، خنك شود. البته ، هر رديف اضافي وزن بيشتري اضافه مي كند و بنابراين اين مزيت وزن آلومينيوم ها را نسبت به مس دو برابر مي كند.

 

رادياتورهاي Crossflow Vs. رادياتورهاي جريان پايين


با توجه به نحوه عبور مايع خنك كننده از رادياتور ، دو طرح متفاوت وجود دارد. در يك رادياتور جريان پايين ، مخازن در بالا و پايين وجود دارد و مايع خنك كننده از طريق لوله ها به پايين كمك مي كند ، گرانش نيز به آن كمك مي كند.

در يك رادياتور جريان متقاطع ، مخازن در سمت چپ و راست قرار دارند و مايع خنك كننده با كمك پمپ آب از طريق لوله ها از طريق رادياتور عبور مي كند. خنك كننده با كارايي بيشتري از طريق رادياتور جريان پايين حركت مي كند. خوب است ، درست است؟

نه خيلي سريع. براي اينكه خنك كننده گرماي خود را بدهد ، مي خواهيد كمي بيشتر در رادياتور ايران بگذرد. رادياتورهاي عبور جريان به همين دليل در وسايل نقليه جديدتر بيشتر ديده مي شوند.

رادياتورهاي جريان متقاطع عريض و كوتاهتر نيز بهتر از رادياتورهاي بلندتر جريان پايين در طراحي هاي مدرن و براق جاي مي گيرند. نصب رادياتور جريان متقاطع در برنامه اي كه در ابتدا از رادياتور جريان پايين استفاده مي كرد ، مستلزم ساخت برخي موارد است. در نهايت ، اينكه شما از كدام طرح جريان استفاده مي كنيد با توجه به ساخت و مدل وسيله نقليه شما تعيين مي شود.

چه قطعات ديگري با رادياتور مرتبط هستند؟


رادياتور به عنوان بخشي از سيستم خنك كننده كلي كار مي كند و براي عملكرد صحيح خود به تعدادي از قطعات ديگر متكي است. برخي از قطعات مناسب تر ، شيلنگ رادياتور بالا و پايين ، درپوش رادياتور و مخزن سرريز رادياتور است كه گاهي اوقات به آن بطري سرريز مايع خنك كننده ، مخزن انبساط يا مخزن مايع خنك كننده مي گويند.

شيلنگ رادياتور


شلنگ هاي رادياتور ساده ترين آنها هستند. اينها يك جفت شلنگ لاستيكي هستند كه اجازه مي دهند مايع خنك كننده بين رادياتور و موتور جريان داشته باشد. آنها با گيره هاي فلزي ثابت نگه داشته مي شوند. شيلنگ فوقاني مايع خنك كننده را به رادياتور منتقل مي كند ، و شيلنگ پايين خنك كننده خنك شده را به موتور منتقل مي كند. اين شيلنگ ها مي توانند براي يك نوع شيلنگ مناسب خودرو يا فلكس ساخته شوند كه نصب كننده بايد آنها را خم كند.

درب رادياتور


درپوش رادياتور پيچيده تر از آن است كه در نگاه اول به نظر مي رسد. ممكن است به نظر برسد كه به راحتي رادياتور را خاموش مي كند و به شما امكان مي دهد در صورت لزوم مايع خنك كننده اضافه كنيد.

گرچه فشار مناسب رادياتور را نيز حفظ مي كند. در داخل كلاهك يك پيستون نصب شده به فنر قرار دارد كه فشار داخل رادياتور را كنترل مي كند. حفظ فشار زياد در داخل رادياتور در واقع باعث افزايش دماي جوش مايع خنك كننده مي شود.

اگر فشار بيش از حد زياد شود ، پيستون حركت مي كند و اجازه مي دهد مقداري مايع خنك كننده در مخزن سرريز قرار گيرد. وقتي خنك كننده خنك مي شود ، متراكم مي شود و خلا، ايجاد مي كند كه مايع خنك كننده را از مخزن سرريز به عقب مي كشد.

علائم رادياتور بد چيست؟


رادياتورها با تعدادي از مشكلات روبرو مي شوند كه برخي از آنها ، كه در بالا بحث شد ، مخصوص مواد ساختماني آنها است و برخي ديگر جهاني هستند.

رادياتور مسدود شده


شايعترين مشكل گرفتگي رادياتور است. ماده خنك كننده بايد به رنگ آبي يا سبز و تقريباً يكسان با آب باشد. خوردگي داخل رادياتور مي تواند باعث وارد شدن زنگ زدگي به خنك كننده شود و آن را به لجن زرد يا قهوه اي تبديل كند.

اين لجن آهسته تر جريان مي يابد (همانطور كه هست لجن است) و نمي تواند موتور را به همان اندازه موثر خنك كند. گرم شدن بيش از حد موتور ممكن است نشانه گرفتگي رادياتور باشد.

لجن همچنين مي تواند در گوشه ها بماند و رسوبات معدني به جا بگذارد كه مي تواند مانع جريان خنك كننده شود و قابليت خنك كننده رادياتور را كاهش دهد. رادياتورهاي مسدود شده همچنين مي توانند باعث خوردگي بيشتر شوند كه در نهايت مي تواند منجر به نشت شود. اگر خنك كننده را در فواصل معين تغيير دهيد ، همانطور كه در كتابچه راهنماي كاربر شرح داده شده است ، بايد از اين مشكل جلوگيري كرد.

 

نشت ، زنگ ، يا يك رادياتور خم يا شكسته رادياتور


گاهي اوقات ، رادياتورها از خارج و نه از داخل دچار مشكل مي شوند. نماي خارجي رادياتور در اثر صخره ها يا بقاياي جاده آسيب مي بيند. اين مي تواند منجر به سوراخ شدن و نشت يا خم شدن يا شكستگي باله ها شود.

از آنجا كه هدف باله ها افزايش سطح رادياتور و تابش گرما از آن است ، آسيب به باله ها به طور قابل توجهي اثر رادياتور را كاهش مي دهد. خوشبختانه ابزاري وجود دارد كه به عنوان شانه رادياتور شناخته مي شود و مي تواند به اصلاح اين نواحي باله هاي خم شده كمك كند.

اگر باله ها كاملاً شكسته باشند ، اين كمكي نخواهد كرد. زنگ زدگي و خوردگي همچنين مي تواند در خارج رادياتور تأثير بگذارد و منجر به نشت يا كاهش كارايي پره هاي رادياتور شود.

خوردگي


در موارد نادر ، مشكلات غيرمعمول بيشتري ممكن است رخ دهد. اگر سيستم اشتعال به درستي زمين نباشد ، رادياتور ممكن است يك بار الكتريكي دريافت كند. در رادياتورهاي آلومينيومي ، اين امر باعث الكتروليز مي شود. در اين شرايط ، يك واكنش الكتروشيميايي بين آلومينيوم و خنك كننده باعث خوردگي سريع آلومينيوم مي شود.

همچنين آلومينيوم ممكن است با مواد افزودني خنك كننده قديمي واكنش ضعيفي نشان دهد. اينها با در نظر گرفتن رادياتورهاي مسي و برنجي طراحي شده اند و مي توانند باعث واكنشي در داخل رادياتور شوند. لوله هاي مسي از آنجا كه به اندازه آلومينيوم مقاوم نيستند ، تحت فشار مي توانند منفجر شوند.

قطعات رادياتور شكسته


تمام قطعات مربوطه نيز ممكن است آسيب ببينند و سيستم خنك كننده شما را به درستي كار نكند. به عنوان مثال ، شلنگ ها مي توانند نشتي ايجاد كنند كه باعث از بين رفتن مايع خنك كننده مي شود ، يا گره هايي ايجاد مي كند كه مايع خنك كننده به درستي جريان نداشته باشد. شلنگ ها مي توانند در اثر سايش يا سوراخ شدن در اثر آوار جاده ها ، به دليل گرم شدن بيش از حد خراب شوند و به نشت روغن واكنش نشان دهند. روغن با روشهاي عجيب و غريب با لاستيك ارتباط برقرار مي كند و مي تواند باعث اسفنجي يا غول پيكر شدن شلنگ شود و برآمدگي ايجاد كند. شل بودن يا خراب شدن گيره هاي شيلنگ نيز مي تواند باعث نشتي اتصالات شود.

سو cap عملكرد درپوش رادياتور شوفاژ نيز مي تواند مشكلاتي ايجاد كند. درپوش ترك خورده مي تواند منجر به نشت شود. مشكل در پيستون (كه معمولاً به خوردگي فنر فلزي مربوط مي شود) مي تواند منجر به جوشيدن مايع خنك كننده در دماي پايين تر و از بين رفتن بخار شود. مخزن سرريز همچنين مي تواند باعث ايجاد ترك و نشت شود.

آيا مي توانم رادياتور را خودم جايگزين كنم؟


اگر دچار نشت مايع خنك كننده يا گرم شدن بيش از حد هستيد ، زمان آن فرا رسيده است كه رادياتور خود را تعويض كنيد. هنوز هم ، عاقلانه است كه ابتدا بررسي كنيد ساير عناصر سيستم خنك كننده به درستي كار مي كنند. نشت و مايع خنك كننده از دست رفته ممكن است به دليل خرابي در شلنگ ، درپوش يا مخزن سرريز باشد. اين قطعات به راحتي نسبت به خود رادياتور قابل تعويض هستند. درپوش رادياتور ساده ترين راه حل است - فقط كافي است كلاهك قديمي را باز كرده و جديد را روشن كنيد.

 

مشاهده ليست قيمت انواع رادياتور خودرو در لينك روبرو : رادياتور