اين يك پاسخ متداول است كه اصطلاح "رادياتور پنلي" براي مشتري به عنوان گزينه احتمالي ساطع كننده گرما براي پروژه خود ذكر شود. در حال حاضر ، رادياتورهاي پنلي خارج از تجارت هيدرونيك در آمريكاي شمالي شناخته شده نيستند. اين در تضاد شديد با آگاهي نسبتاً بالاي مصرف كننده از گرمايش تابشي كف است.

همه رادياتورهاي پنلي با عبور آب گرم از درون آنها ، تركيبي از گرماي تابشي و همرفت را در يك اتاق آزاد مي كنند. فراتر از اين عملكرد اساسي ، طيف نامحدودي از اشكال ، اندازه ها ، رنگ ها و مضامين هنري است.

بياييد با يك رادياتور پنلي "درجه كمكي" اوليه ، مانند آنچه در شكل 1 نشان داده شده است (نصب شده) و به عنوان برش داده شده در شكل 2 ، شروع كنيم.

قسمت جلوي رادياتور پنل را "صفحه آب" مي نامند. اين شامل دو ورق فولادي تشكيل شده است كه در محيط و در سطح صورت با هم جوش داده شده اند. قسمت هاي بالا و پايين صفحه آب به عنوان هدر عمل مي كنند. چندين كانال جريان عمودي بين اين هدرها جريان دارد.

يك ورق فولاد نازك تا شده به پشت صفحه آب جوش داده مي شود تا پره هايي ايجاد شود كه انتقال گرما را از طريق همرفت تقويت مي كنند. صفحه آب و مونتاژ پره ها با پانل هاي تزئيني جانبي و بالايي قاب بندي مي شوند.

بسياري از رادياتورهاي پنلي از اين نوع داراي اتصالات لوله كشي منبع تغذيه و بازگشت در پايين ، و يك شير كنترل جريان از پيش نصب شده در گوشه بالا سمت راست هستند (همانطور كه در شكل 1 و 2 ديده مي شود). آب به اتصال پايين سمت چپ ، يك بالابر و از طريق شير كنترل جريان و سپس از طريق صفحه آب خارج مي شود. پس از عبور از كانالهاي آب به سمت پايين ، جريان از طريق اتصال پايين سمت راست خارج مي شود.

حجم داخلي صفحه آب نسبت به رادياتور چدني معمولي در ناحيه جلويي مشابه بسيار كم است. به عنوان مثال: يك رادياتور پنلي ايران رادياتور با عرض 24 اينچ و عرض 48 اينچ با يك صفحه آب تنها حدود 0.7 گالن آب را در خود نگه مي دارد. وزن خالي اين صفحه حدود 75 پوند است.

اين ويژگي ها نسبت به قابليت خروجي گرما ، يك ساطع كننده گرما با جرم حرارتي بسيار كم توليد مي كنند. اين امكان پاسخگويي سريع ، هم گرم شدن و هم خنك شدن را فراهم مي كند. يك رادياتور پنلي مي تواند به سرعت شروع به تابش گرما به يك فضاي خنك كند و در صورت بروز سودهاي داخلي ، به سرعت انتشار گرما را متوقف مي كند.

اين در تضاد واضح با ويژگيهاي پاسخ بسياري از صفحات كف تابشي است ، به ويژه آنهايي كه داراي لوله اي در صفحات ريخته شده هستند. اين ويژگي هاي پاسخ آهسته ، غالباً گرم شدن تابشي كف را در شرايطي كه بارها به دليل افزايش گرماي داخلي به سرعت تغيير مي كنند ، رد مي كنند.

براي افزايش خروجي گرما بدون تغيير در ابعاد صورت ، سازندگان دو يا بعضي اوقات سه مجموعه صفحه آب / باله را بهم مي پيوندند و در يك مونتاژ واحد قرار مي گيرند ، 

رادياتورهاي پنلي با دو يا سه صفحه آب داراي درصد بيشتري از خروجي گرماي همرفت نسبت به صفحات صفحه آب منفرد هستند كه در همان شرايط كار مي كنند. آنها همچنين همانطور كه در شكل 4 نشان داده شده است ، از ديوار فاصله بيشتري دارند.

فرم و عملكرد رادياتور پنلي


آخرين باري كه به رادياتور شوفاژ به عنوان تجسم بيان هنري نگاه كرديد ، چه زماني بود؟ اگرچه بعضي از رادياتورهاي چدني قديمي سهم بيشتري از خط و خش دارند ، اما تعداد كمي از آنها مطابقت دارند با تصورات ارائه شده در برخي از پيشنهادات رادياتور پانل مدرن مانند واحد نشان داده شده در شكل 5.

همانند اكثر خلاقيت هاي هنري ، هزينه اصلي كه منجر به خريد چنين رادياتورهايي نمي شود ، نيست. ارزان نيستند ، اما عملكرد ساطع كننده گرما هستند و مي توانند با سيستم ديگر انواع پانل ها تركيب شوند.

فراتر از 20ºF


يكي ديگر از مزاياي رادياتورهاي پنلي نسبت به گرمايش كف تابشي ، توانايي كار با دبي نسبتاً كم و افت دماي بالاتر است. بسياري از سيستم هاي رادياتور پانل در اروپا براي كاهش دما 20 درجه سانتيگراد (36 درجه فارنهايت) در شرايط طراحي طراحي شده اند. اين تقريباً دو برابر افت دماي طراحي است كه در اكثر سيستم هاي پانل كف تابشي استفاده مي شود.

پانل هاي تابشي كف براي كاهش تغييرات دماي سطح كف براي كاهش احساس "پابرهنه دوستانه" به افت دماي مدار كمتري نياز دارند. برخي از تأمين كنندگان حتي پيشنهاد مي كنند افت دماي طراحي در پانل هاي كف تابشي را به 10ºF محدود كنيد. اگر چه اين تغييرات در دماي سطح كف را كاهش مي دهد ، اما همچنين به گردش خون بزرگتر و مصرف قابل توجهي بالاتر از انرژي گردش خون نياز دارد.

طراحي سيستم رادياتور پانلي براي افت دماي بالاتر مزاياي زيادي دارد:

اين اجازه مي دهد تا اكثر انواع رادياتور ها با لوله هاي PEX يا PEX-AL-PEX با قطر كوچك (3/8 "-1/2") لوله گذاري شوند. مسيريابي چنين لوله هايي به راحتي در ساختمان انجام مي شود ، به خصوص در مصارف مقاوم سازي.

ميزان جريان مورد نياز پانل نسبت معكوس با افت دما تغيير مي كند (به عنوان مثال ، دو برابر شدن افت دما باعث مي شود كه سرعت جريان به نصف كاهش يابد). اين اجازه مي دهد تا گردش خون به طور قابل توجهي كوچكتر ، و حتي مهمتر از آن ، انرژي الكتريكي مورد استفاده براي توزيع گرما از طريق ساختمان را تا حد زيادي كاهش مي دهد.

ميزان جريان كمتر و اندازه لوله نيز باعث كاهش اتلاف حرارت ناشي از لوله كشي توزيع مي شود.

 

مشاهده ليست قيمت انواع رادياتور پنلي در لينك روبرو : رادياتور