رادياتورها از آب يا بخار گرما مي گيرند و از آن گرما براي گرم كردن هواي اطراف استفاده مي كنند. با اين كار مي توان از آنها براي گرم كردن يك اتاق استفاده كرد.
رادياتورها از فلز ساخته مي شوند زيرا رساناي عالي گرما هستند. آب گرم يا بخار از طريق رادياتور عبور مي كند و باله هاي خارجي به طور طبيعي با گذشت زمان گرم مي شوند. با گرم شدن آن باله ها ، هواي اطراف نيز گرم مي شود.
رادياتورها يكي از قديمي ترين و مثرترين روش هاي گرمايش خانه هستند. امروزه هنوز در ساختمانهاي سراسر جهان مورد استفاده قرار مي گيرند و تنها به چند گزينه موثرتر قابل اعتماد است. رادياتورها به دليل سادگي و توانايي گرمايش يك فضا به طور مساوي و راحت هنوز مطلوب هستند. براي اينكه بتوانيد از سيستم گرمايشي رادياتور حداكثر استفاده را ببريد يا تصميم بگيريد كه رادياتورها گزينه مناسبي براي شما هستند ، مهم است كه نحوه كار آنها را بشناسيد .

 

انتقال حرارت رادياتور


اگر تا به حال به رادياتور پنلي گرما نگاه كرده ايد ، متوجه مي شويد كه اكثر آنها به شدت جمع شده اند. آنها داراي يك چين هستند و از نوعي فلز مانند چدن ساخته شده اند. چين ها يا چين ها براي افزايش سطح آنها طراحي شده اند تا فلز با هواي بيشتري تماس پيدا كند.

 گردش طبيعي هوا


غير معمول است كه رادياتور گرمايش خانگي هر نوع دمنده داشته باشد زيرا به راحتي مورد نياز نيست. با گرم شدن هواي رادياتور ، آن بالا رفته و از مسير خارج مي شود و هواي خنك كننده جديدي وارد جاي خود مي شود. يك جريان چرخشي هوا در اطراف رادياتور تشكيل مي شود و باعث مي شود تمام هواي اتاق به آرامي گرم شود.

 

رادياتور بخار چگونه كار مي كند؟


رادياتورهاي بخار يكي از قديمي ترين انواع رادياتورها هستند و امروزه نيز معمولاً مورد استفاده قرار مي گيرند. رادياتورهاي بخار با توجه به وظيفه گرم كردن آب ، به ديگ بخار متصل مي شوند. ديگ بخار آب را گرم مي كند تا به بخار تبديل شود. سپس بخار از طريق لوله عمودي به رادياتور مي رود و در آنجا انرژي گرمايي از طريق باله ها منتقل مي شود. با از بين رفتن گرما از بخار ، به آرامي شروع به تبديل شدن به آب مي كند. در نهايت بخار آب مي شود و براي گرم شدن دوباره به ديگ بخار مي ريزد.

چرخه گرمايش و سرمايش بارها و بارها تكرار مي شود تا گرما به بقيه خانه منتقل شود.

رادياتورهاي آب گرم چگونه كار مي كنند؟


رادياتورهاي آب گرم كاملاً مشابه رادياتورهاي بخار كار مي كنند ، مگر اينكه تمام فشار ناشي از بخار باشد و با رويكرد فعال تري براي انتقال گرما به اطراف. هر رادياتور در يك سيستم آب گرم داراي ورودي و خروجي است. ورودي براي ورود آب گرم و خروجي براي خروج آب است. در حين كار سيستم ، آب در جايي از بخاري آب گرم گرم مي شود. خيلي داغ شده اما هرگز به جوش نمي آيد.

پس از رسيدن آب به دماي مطلوب ، از بخاري و از طريق تمام رادياتورهاي خانه پمپ مي شود. با عبور آب از هر رادياتور ايران رادياتور ، مقداري از گرماي خود را از دست مي دهد. سرانجام براي گرم كردن موثر رادياتور خيلي خنك مي شود و براي گرم شدن مجدد آن را دوباره به بخاري مي رساند.

براي گرم كردن خانه ، هر بار كه دما بايد افزايش يابد ، اين چرخه اتفاق مي افتد. بخاري و پمپ معمولاً به ترموستات گره خورده اند تا بدانند چه موقع بايد آن را روشن كنند. اين اطمينان را مي دهد كه آنها فقط در مواقعي كه نياز به تأمين گرما براي بقيه خانه است كار مي كنند.

 

متعادل سازي سيستم گرمايش رادياتور


برخلاف ساير سيستم هاي گرمايشي ، مانند هواي اجباري ، جايي كه تعادل دقيقاً در طرح اصلي واحد تعبيه شده است ، رادياتورها بايد متعادل شوند تا سطح خوبي از خروجي گرما از همه واحدها بدست آورند. اين تعادل با كنترل سرعت جريان آب گرم در هر رادياتور حاصل مي شود. هرچه آب از رادياتور كندتر جريان يابد ، گرماي بيشتري نيز ايجاد مي شود. اگر سريعتر از سيستم عبور كند ، گرماي كمتري از آب خارج مي شود.

رادياتورها كه به درستي كار مي كنند بايد قبل از انتقال به رادياتور بعدي در منزل خود ، تقريباً 10 درجه سانتيگراد از يك انتها به سر ديگر بدهند. آزمايش براي اين يك فرايند ساده است.

كافيست وقتي آب از آن عبور مي كند يك دماسنج روي لوله ورودي رادياتور بگذاريد تا ببيند دما چقدر است و سپس آن را روي لوله خروجي قرار دهيد تا ببينيد دماي آب آب خروجي چقدر است. اگر دما بيش از 10 درجه سانتيگراد پايين بيايد ، آب مدت زيادي طول مي كشد تا از رادياتور عبور كند و گرماي زيادي را به اين مكان مي دهد.

راه حل اين مسئله اين است كه شير را كمي بيشتر باز كنيد تا آب سريعتر به رادياتور سرازير شود. اگر به اندازه كافي قطره نداشته باشد ، آب خيلي سريع جريان دارد و شير بايد كمي بسته شود.

متعادل سازي سيستم هنگام تلاش براي دستيابي به يك فضاي زندگي راحت بسيار حياتي است. اگر يك رادياتور آلومينيومي گرمايشي بيش از حد گرما مي دهد و ديگران به اندازه كافي گرم نمي كنند ، در نهايت در فضاي خانه با فضاي گرم و سرد مواجه خواهيد شد. وقت بگذاريد و همه چيز را متعادل كنيد تا بتوانيد بيشترين بهره را از سيستم رادياتور خود ببريد.

چگونه رادياتورها را تميز كنيم


رادياتورها بايد در كل خانه تميز باشند تا بتوانيد بيشترين بهره را از آنها ببريد. از آنجا كه گرما از آب يا بخار رادياتور به هواي خارج منتقل مي شود ، بسيار مهم است كه انتقال حرارت بدون مانع انجام شود. هرگونه آلودگي يا گرد و غباري كه روي باله ها يا صفحه رادياتور جمع مي شود به عنوان يك عايق عمل مي كند و از انتقال گرما از داخل رادياتور به هواي خارج جلوگيري مي كند.

به سادگي به صورت هفتگي رادياتورهاي خود را پاك كنيد تا گرد و خاك و گرد و غبار روي آنها جمع نشود. هنگام تلاش براي از بين بردن مواد سخت تر ، مي توان بيشتر آنها را با آب ساده يا محلول ملايم صابون شستشو داد. رادياتورهاي تميز بسيار كارآمدتر از كثيف هستند و صرف وقت براي پاك كردن آلودگي باعث صرفه جويي در هزينه شما مي شود.

 

مشاهده ليست قيمت انواع رادياتور پنلي در لينك روبرو : رادياتور